miercuri, 1 aprilie 2009

Despre întâlnirea BNR-ului, curs valutar şi credite

Mai multe persoane, inclusiv soţia mea, m-au intrebat care ar fi urmările concrete ale şedinţei de ieri a BNR-ului. Dar nu cu active sau pasive... ci aşa pe înţelesul tuturor. Chestii legate în mod concret de credite şi de cursul valutar, pentru că nu-i aşa pentru marea majoritate a populaţiei la cele două elemente se reduce totul. Şi logica este simplă... jumătate din populaţia activă a României a luat deja un credit şi este interesată de cursul valutar ca să vadă cum mai oscilează rata...dacă vb de un credit în euro. Cealaltă jumătate îşi doreşte un credit, prin urmare ar vrea să ştie dacă şedinţele astea de la BNR îi ajută cumva. Eu zic că există veşti bune pentru ambele categorii.
Aşa suna ştirea cu pricina
Marti, BNR a decis pastrarea dobanzii de referinta la 10% insa a operat modificari substantiale in ceea ce priveste nivelul RMO la valuta in sensul ca acestea au scazut la 0 pentru pasivele cu scadenta mai mare de doi ani. S-a pastrat neschimbat nivelul RMO la lei (18%) si la pasivele in valuta cu scadenta mai mica de doi ani (40%).
Să vedem cum o traducem.
Decizia BNR, pe termen mediu, va influenţa dobânzile la valuta, atât pe cele pasive (adică depozitele) cât şi pe cele active (adică logic...creditele). Din nevoia acută resimţită în ultima perioadă pentru euro, unele bănci au crescut foarte mult dobânzile la depozite. Acum, odată ce banii din rezerve vor ajunge în sistem, aceste dobânzi vor scădea pentru că băncile nu mai au atât de multă nevoie de bani.În mod logic vor urma dobânzile la creditele în valută, şi acestea vor scădea atât datorită reducerii dobânzilor la depozite, pentru păstrarea ecartului dintre cele două, cât şi datorită reducerii cheltuielilor băncilor cu RMO adică rezervele minime obligatorii impuse de BNR. Bun cam asta ar fi partea legată de valută. Ce se întâmplă cu creditele în lei. Păstrarea dobânzii la 10% arată că în ciuda stării precare a economiei, pentru BNR în acest moment inflaţia este mai importantă decât creşterea economică iar această abordare ne duce cu gândul la condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru aderarea la zona euro.

Prin urmare deciziile de ieri vor impulsiona în primul rând creditarea în euro ceea ce înseamnă că dl Isărescu va fi şi mai atent la “pariurile” pe care băncile le fac pe cursul valutar pentru că, din moment ce “euroizarea” economiei se va accentua, tot mai mulţi vor avea probleme cu plata creditelor dacă leul se va deprecia.Da bine punctat... vezi aici un curs de 4 lei în vară. Da ştiu că mă repet.... dar sună atât de bine încât nu pot rezista tentaţiei.

PS - Banca Naţională a României a stabilit, azi, un curs de referinţă de 4,2329 lei pentru un euro. Marţi, o moneda europeană a fost cotată la 4,2348 lei.

7 comentarii:

Coana Zoitzica spunea...

scurt scenariu: luni, 23 martie, basescu merge la viena; marti, 24 martie, se semneaza acordul cu fmi; joi, 26 martie, isarescu merge la viena; miercuri, 31 martie, isarescu anunta micsorare rmo. nu trebuie sa fii sergiu nicolaescu sa vezi itele scenariului.
nu se relaxeaza creditele prin micsorarea dobanzii pe euro, ci prin relaxarea cerintelor.
ecartul dintre dobanzi se va pastra, deoarece dobanda in euro e raportata la euribor si nu la cea pentru depozite.
ideea nu e sa ajute romanul sa-si ia un credit pe care nu-l mai poate plati decat daca face foame, ci de a pastra marja profitului bancilor austriece cat mai ridicata.

Stelian Muscalu spunea...

partial adevarat. nicio banca nu se gandeste la binele romanului. este cunoscuta zicala ... banca-ti da umbrela cand este soare si ti-o ia cand ploua. insa nu trebuie sa sfidam logica.
asa cum am spus si in text lucrurile s-au intamplat logic. eu am nevoie de bani si vreau acei bani de la tine. atunci iti dau 7% dobanda ca sa-ti depui banii la mine. si vreo 14% ca sa-ti dau eu bani. bun.
acum nu mai am nevoie de banii de la tine fiindca ma pot folosii de sumele imense pe care le aveam depuse la BNR. Prin urmare daca vrei sa-mi mai dai bani e ok... dar dobanda mea va fi de doar 4%. ei in momentul asta este normal sa scada si dobanda pe credit... si asa ajunge la 11% miscare sustinuta si de faptul ca euriborul a ajuns la 1.5%. fiindca cele doua relatii euriborul si dobanda de depozit sunt intr-o foarte stransa legatura. tocmai de aceea dobanda de credit se stabileste ca fiind euribor + un procent X al bancii, procent care difera de la banca la banca. ei cuantumul procentul respectiv este stabilit functie de marja de profit pe care vrea banca o tinteste banca, ca urmare a jocului intre dobanda activa si cea pasiva :-). sper ca am reusit sa fiu destul de explicit intr-un joc extrem de alambicat...dar interesant

Anonim spunea...

cu toata viteza inainte spre 4.0000!!

Darael spunea...

Comentariul meu este total offtopic.

Daca jumatate din populatia tarii are credit, iar cealalta jumatate doreste unul... EU unde sunt ?

Pentru ca eu nici nu am si nici nu am de gand sa am vreun credit. Never.

Moama, ce problema existentiala am ;;)

Revenind la credite, procente de profit si dobanzi.... atent la diversi indicatori, uiti un detaliu important: banii sunt o marfa. Si atata timp cat cei care ii au pot sa ii vanda scump (cu dobanda mare), de ce sa ii dea ieftin ?

Iar piata arata ca toata lumea vrea bani, lichiditati. Asa ca, indiferent de bunul simt sau de logica, dobanzile nu o sa scada prea curand.

Stelian Muscalu spunea...

darael tu esti un caz aparte. cat despre dobanzi trebuie sa te anunt ca deja au inceput sa scada :-)

Sanda spunea...

Darael e caz aparte?! Pai mi-e aproape rusine sa-ti spun ca, nu numai ca nu vreau credit (never ever), dar mie imi convine un curs ridicat :D

Am contract in euro, incasez in lei la cursul mediu lunar...

Pe de alta parte dobanzile nu vor fluctua niciodata atat de mult. Indiferent ca e criza sau nu. Nu-mi prea merge mintea pe stomacul gol sa explic implicatiile pe termen lung, eventual revin...

Stelian Muscalu spunea...

sanda - tu si darael sunteti exceptia care confirma regula. oricum se pare ca in mai vei avea un salariu mai mic decat in aprilie... si din salariul ala mic va trebui sa mai dai si o bere... complicata situatie :-)